WEKO3
アイテム
運動技能学習における練習の多様性効果に関する研究 : 回転盤追跡課題におけるシェマルールの発達
https://chukyo-u.repo.nii.ac.jp/records/9209
https://chukyo-u.repo.nii.ac.jp/records/9209ff142092-ea3c-4789-9b86-943c19925061
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper_02(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2016-11-14 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 運動技能学習における練習の多様性効果に関する研究 : 回転盤追跡課題におけるシェマルールの発達 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | The study of the practice variability in the motor learning : Development of a schema rule for a rotary pursuit task | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00081735 | |||||
著者 |
粟木, 一博
× 粟木, 一博× 久保田, 徹× Awaki, Kazuhiro× Kubota, Toru |
|||||
記事種別(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 原著論文 | |||||
記事種別(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Original | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本研究は運動の連続的な課題における練習の多様性効果を調査するために計画された。被験者は利き手で毎分50回転で時計回りに回る光点を追跡する課題が課せられた。40試行の後, 被験者は, 5回のテスト試行(半径90mm)と5回の転移試行(半径39mmまたは141mm)行った。学習条件は次のとおりである。(1)単一半径群(テスト半径)(2)単一半径群(テスト半径ではない)(3)4種類の半径群(テスト半径を含む)(4)4種類の半径群(テスト半径を含まない)64名の被験者は無作為に、4つの学習条件に振り分けられた。テスト試行と転移試行とにおいて、テスト半径を含む群とテスト半径が含まれない群の間には差はなかった。この結果は技能学習における閉回路理論を支持するものではない。また、テスト試行と転移試行とにおいて、多様性群と単一半径群との間に差はなかった。この結果は、技能の獲得におけるシェマの概念を支持するものではない。この結果は、練習の多様性効果の分析において課題の特性は重要な要因であることを示唆している。またそれは、連続的な課題が分離された課題と別のカテゴリーに属するものというより、むしろ後者が集成されたものという考え方を支持しているのではないかと推察される。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | The present study was designed to investigate the effects of practice variablity in continuous skill of motor performance. Subjects were assigned a tracking task of rotating light spots with preferred-hand, which was 50rpm in a clockwise direction. After fourty learning trials, subjects performed 5 test trials (radius of 90mm) and 5 transfer trials (radius of 39mm or 141mm). The learning conditions were as follows : (1) one radius (test radius) group, (2) one radius (non-test radius) group. (3) four radius (contained test radius) groups. (4) four radius (non-test radius) group. Totally 64 subjects were divided arbitrarily into these four groups. No difference between containd test radius group and non-test radius group was found both in test and transfer trials, which do not support the closed-loop theory of skill acquisition. There was no difference between four variability group and one radius group both in test and transfer trials, which do not support the schema notion of skill acquisition. These results suggested that task characteristics are important factor for analysing the effects of practice variability. It is also conceivable that continuous skill is not separate category from discrete skill but rather integration of the latter. | |||||
書誌情報 |
中京大学体育学論叢 en : Research journal of physical education Chukyo University 巻 30, 号 2, p. 27-32, 発行日 1989-03-15 |
|||||
表示順 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 11 | |||||
アクセション番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | KJ00004196403 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 02887339 |