ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要論文
  2. 学部
  3. スポーツ科学部(体育学部)
  4. 体育学論叢
  5. 30
  6. 2

運動技能学習における練習の多様性効果に関する研究 : 回転盤追跡課題におけるシェマルールの発達

https://chukyo-u.repo.nii.ac.jp/records/9209
https://chukyo-u.repo.nii.ac.jp/records/9209
ff142092-ea3c-4789-9b86-943c19925061
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00004196403.pdf KJ00004196403.pdf (429.6 kB)
Item type [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper_02(1)
公開日 2016-11-14
タイトル
タイトル 運動技能学習における練習の多様性効果に関する研究 : 回転盤追跡課題におけるシェマルールの発達
タイトル
タイトル The study of the practice variability in the motor learning : Development of a schema rule for a rotary pursuit task
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00081735
著者 粟木, 一博

× 粟木, 一博

WEKO 11055

粟木, 一博

ja-Kana アワキ, カズヒロ

Search repository
久保田, 徹

× 久保田, 徹

WEKO 11056

久保田, 徹

ja-Kana クボタ, トオル

Search repository
Awaki, Kazuhiro

× Awaki, Kazuhiro

WEKO 11057

en Awaki, Kazuhiro

Search repository
Kubota, Toru

× Kubota, Toru

WEKO 11058

en Kubota, Toru

Search repository
記事種別(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 原著論文
記事種別(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Original
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究は運動の連続的な課題における練習の多様性効果を調査するために計画された。被験者は利き手で毎分50回転で時計回りに回る光点を追跡する課題が課せられた。40試行の後, 被験者は, 5回のテスト試行(半径90mm)と5回の転移試行(半径39mmまたは141mm)行った。学習条件は次のとおりである。(1)単一半径群(テスト半径)(2)単一半径群(テスト半径ではない)(3)4種類の半径群(テスト半径を含む)(4)4種類の半径群(テスト半径を含まない)64名の被験者は無作為に、4つの学習条件に振り分けられた。テスト試行と転移試行とにおいて、テスト半径を含む群とテスト半径が含まれない群の間には差はなかった。この結果は技能学習における閉回路理論を支持するものではない。また、テスト試行と転移試行とにおいて、多様性群と単一半径群との間に差はなかった。この結果は、技能の獲得におけるシェマの概念を支持するものではない。この結果は、練習の多様性効果の分析において課題の特性は重要な要因であることを示唆している。またそれは、連続的な課題が分離された課題と別のカテゴリーに属するものというより、むしろ後者が集成されたものという考え方を支持しているのではないかと推察される。
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 The present study was designed to investigate the effects of practice variablity in continuous skill of motor performance. Subjects were assigned a tracking task of rotating light spots with preferred-hand, which was 50rpm in a clockwise direction. After fourty learning trials, subjects performed 5 test trials (radius of 90mm) and 5 transfer trials (radius of 39mm or 141mm). The learning conditions were as follows : (1) one radius (test radius) group, (2) one radius (non-test radius) group. (3) four radius (contained test radius) groups. (4) four radius (non-test radius) group. Totally 64 subjects were divided arbitrarily into these four groups. No difference between containd test radius group and non-test radius group was found both in test and transfer trials, which do not support the closed-loop theory of skill acquisition. There was no difference between four variability group and one radius group both in test and transfer trials, which do not support the schema notion of skill acquisition. These results suggested that task characteristics are important factor for analysing the effects of practice variability. It is also conceivable that continuous skill is not separate category from discrete skill but rather integration of the latter.
書誌情報 中京大学体育学論叢
en : Research journal of physical education Chukyo University

巻 30, 号 2, p. 27-32, 発行日 1989-03-15
表示順
内容記述タイプ Other
内容記述 11
アクセション番号
内容記述タイプ Other
内容記述 KJ00004196403
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 02887339
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 14:33:17.926799
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3